Who is writing — “it” or “me”? / Madnesses and Methods by Joachim Heintz

[ακολουθεί ελληνικό κείμενο]

Contemporary Music Lab presents two lectures by Joachim Heintz.

Lecture A
Who is writing — “it” or “me”?
Decisions and Developments in Composition

Composition can be described as an “active passivity”: to listen to the (sounding) material, to discover what is inside it, to develop its potentials. This will be shown on examples of my music, and continued by a discussion about the reasons and consequences of certain decisions in the process of composing.

Tuesday June 6th 15:00  Room 7 – A.U.Th – Music Department (Thermi)


Lecture B
Madnesses and Methods
Some Aspects of Creating Electronic Music

“Though this be madness, yet there is method in’t”, Polonius in Shakespeare’s Hamlet says. Maybe we could change this to: “Though this be method, yet there is madness in’t”? Would this describe some main aspects of working in the electronic domain?

Wednesday June 7th 14:00  Room 7 – A.U.Th – Music Department (Thermi)

More information at http://joachimheintz.de/

After the lecture there will be a mini electronic music concert at the foyer of the music department with the following compositions by Joachim Heintz.

Ambi-Koax (2003) 3′
for Ambisonic, reduced to Stereo

Stimmen
(Voices) (2007) 3′
Stereo

Nacht (Night) (2007) 3′
Stereo

Rad (Wheel) (2007) 2′
Stereo

ATT…  (2011) 2′
Stereo


Το Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής παρουσιάζει δύο διαλέξεις του Joachim Heintz.

Πρώτη Διάλεξη
Ποιος το γράφει – “αυτό” ή “εγώ”;
Αποφάσεις κι ανάπτυξη στην Σύνθεση

Η σύνθεση μπορεί να περιγραφεί ως “ενεργή παθητικότητα”: το να ακούει κανείς το (ηχητικό) υλικό, να ανακαλύπτει το εσωτερικό του, να αναπτύσσει το δυναμικό του. Αυτό θα δειχθεί με παραδείγματα μέσα από την μουσική μου και στην συνέχει θα ακολουθήσει συζήτηση σχετικά με τους λόγους και τις συνέπειες συγκεκριμένων αποφάσεων κατά την διαδικασία της σύνθεσης.

Τρίτη, 6 Ιουνίου, 15:00, αιθ. 7, ΤΜΣ, Θέρμη

Δεύτερη Διάλεξη
Τρέλα και Μέθοδοι
Μερικές όψεις πάνω στην δημιουργία ηλεκτρονικής μουσικής

“Παρόλο που αυτό είναι τρέλα, υπάρχει ωστόσο μέθοδος εντός του”, λέει ο Πολώνιος στον Άμλετ του Σέξπιρ. Μπορούμε άραγε να το παραφράσουμε ως εξής: “Παρόλο που αυτό είναι μέθοδος, ωστόσο υπάρχει τρέλα εντός του”; Θα περιέγραφε το παραπάνω κάποιες βασικές πτυχές στην σύνθεση στον χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής;

Τετάρτη, 7 Ιουνίου, 14:00, αιθ. 7, ΤΜΣ, Θέρμη

Περισσότερες πληροφορίες στο http://joachimheintz.de/

Αμέσως μετά τη διάλεξη θα γίνει μια μίνι συναυλία ηλεκτρονικής μουσικής στο φουαγιέ του ΤΜΣ με τα παρακάτω έργα του Joachim Heintz.

Ambi-Koax (2003) 3′
for Ambisonic, reduced to Stereo

Stimmen
(Voices) (2007) 3′
Stereo

Nacht (Night) (2007) 3′
Stereo

Rad (Wheel) (2007) 2′
Stereo

ATT…  (2011) 2′
Stereo