Author Archives: Dimitris Maronidis

About Dimitris Maronidis

Dimitris Maronidis (b.1980) composes acoustic, electroacoustic, mixed media and interactive music. In his most recent works he tries to bring together these fields and he extensively explores algorithmic processes for organizing his musical material. He uses technology to experiment, explore and expand the properties of sounds Dimitris has studied Counterpoint, Orchestration and Composition at the State Conservatory of Thessaloniki. From 1998 to 2006 he studied at the Music Department of Aristotle University of Thessaloniki and between 2006 and 2010 he was a PhD student at the University of York funded by the State Scholarships Foundation of Greece (IKY). In 2011 he moved to United States of America and pursued a post-doc research as a visiting Fulbright scholar at Harvard University. He has studied computer music at the Institute of Psychoacoustics (IPSA) in an experimental project held at the Aristotle University in collaboration with the American Hellenic Educational Progressive Association (AHEPA) Hospital) directed by Thanassis Rikakis. There he was introduced to the techniques of computer assisted composition (CAC) and electronic music. His works have been performed in many places and festivals around the world by various ensembles and orchestras (Lorraine Symphony Orchestra (FR), State Orchestra of Thessaloniki (GR), State Orchestra of Athens (GR), Nieuw Ensemble (NL), dissonArt ensemble (GR), ContraTempo Chamber Orchestra (GR), Diotima Quartet (FR), Chimera Ensemble (UK) etc) He has lectured in composition, music theory and orchestration classes at the Aristotle University of Thessaloniki. He is currently teaching orchestration at the State Conservatory of Thessaloniki and electronic music at Aristotle University of Thessaloniki

Muted Blast – Piano recital by Jana Luksts

Contemporary Music Lab presents a piano recital by Jana Luksts performing works by Katehis, Seglias, Maronidis and Spyrou. The presented works cover a wide range of styles and trends in the field of modern musical creation. An extremely high-level virtuosity is required from the pianist to perform them, as a huge amount of audio data should be streamed to the audience in a relatively short time. The concert takes place with the support of the Fulbright Foundation and the Delian Academy of New Music

Jana Luksts is a pianist fiercely dedicated to the performance of contemporary classical music. A proponent of esoteric idioms for piano, Jana finds purpose in realizing new works for the instrument. Jana’s 2017-18 season has featured a series of solo concerts, presenting the works of Aperghis, Spyrou, Erber and Finnissy, with venues including Ypsilon (Thessaloniki, presented by Ypsilon) and St. Andrew’s Church (Toronto, presented by TO.U Collective for New Music). In June of 2018, she will be the guest artist at the Delian Academy for New Music in Mykonos, Greece. Jana will be featured as a solo and chamber artist at the Sound Symposium in Newfoundland in July of 2018. Other upcoming engagements include a series of concerts in collaboration with the Contemporary Music Lab at the Aristotle University of Thessaloniki (AuTh.) featuring works of past and current students, and alumni of the Greek Fulbright Program.

Thursday 17 May 2018, 21:00, Palas
(State Orchestra Rehearsing Space, “Solon Michailidis”).

Programme
G. Katehis – white as ash – ricercar, from [Orfeas-Zyklus] (Greek premiere)
Z. Seglias – Sssssh (GP)
G. Katehis – constellation [I-a] – pneuma, from [Orfeas-Zyklus] (GP)
D. Maronidis – 5 Movements (World Premiere)
A. Spyrou – as above so below Continue reading

UMS ‘n JIP The Future is Now – Lecture

UMS ’n JIP

To μέλλον είναι εδώ
Όραμα και Στρατηγικές για την διεθνή προώθηση της σύγχρονης μουσικής
Διάλεξη

Δευτέρα 16 Απριλίου 2018
19:00, αίθουσα 7
Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστημιούπολη Θέρμης

Οι UMS ’n JIP είναι ένα ελβετικό σύνολο σύγχρονης μουσικής και ένα από τα πιο καταρτισμένα και ενεργά μουσικά εργαστήρια παγκοσμίως. Από το 2007 απαριθμούν περίπου 1000 συναυλίες σε 40 χώρες, περισσότερες από 300 παραγγελίες και 25 διεθνή βραβεία ως εκτελεστές, συνθέτες και διοργανωτές. Διευθύνουν το ελβετικό φόρουμ σύγχρονης μουσικής Forum Wallis, έχοντας φιλοξενήσει το Helicopter String Quartet του Stockhausen σε συνεργασία με το κουαρτέτο Arditti, και επίσης εμπλέκονται στην πολιτιστική πολιτική σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. Το 2013 ξεκίνησαν το “Greece Project”, το οποίο συνεχίζει μέχρι και σήμερα, αναθέτοντας πάνω από 10 κομμάτια σε Έλληνες συνθέτες που έχουν παρουσιαστεί σε περίπου 100 συναυλίες σε 15 χώρες μέχρι τώρα. Αυτήν την στιγμή είναι στην Θεσσαλονίκη για να δουλέψουν για 3η φορά με το τοπικό σύνολο dissonArt ensemble στο πλαίσιο του πρότζεκτ “Integrations”. Στην διάλεξη στο ΑΠΘ, οι UMS ’n JIP θα παρουσιάσουν το όραμα και τις στρατηγιές τους για την προώθηση της σύγχρονης μουσικής διεθνώς, εστιάζοντας σε δουλειά και επίδραση μεγάλης διάρκειας. Η διάλεξη θα περιλαμβάνει ζωντανή εκτέλεση αποσπασμάτων. Continue reading

Accordion Seminar with Matti Pulkki

Ο Matti Pulkki παρουσιάζει ένα σεμινάριο για τα βασικά χαρακτηριστικά του κλασικού ακορντεόν, όπως επίσης και για τις βασικές και σύγχρονες τεχνικές εκτέλεσης.

Το εργαστήριο πραγματοποιείται στα πλαίσια του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ακορντεόν Θεσσαλονίκης, Reedblocks (www.reedblocks.com) και διοργανώνεται με την υποστήριξη του Εργαστηρίου Σύγχρονης Μουσικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης (Contemporary Music Lab) και του Εργαστηρίου Έρευνας Σύγχρονης Μουσικής, Σύνθεσης, Ερμηνείας και Αυτοσχεδιασμού του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΕΡ.Ε.ΣΥ.Σ.) (Laboratory for Research on Contemporary Music DMSA)
Συμμετοχή ελεύθερη.

13 Απριλίου, 3μμ, Χορόδεντρο, Καθολικών 4

Περισσότερες πληροφορίες:
ww.reedblocks.com
https://mattipulkki.com/


Continue reading

Αντώνης Ανισέγκος – H πολυεπίπεδη σχέση μεταξύ συνθέτη και ερμηνευτή


[english text follows]
Το Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής προυσιάζει μια διάλεξη του συνθέτη και εκτελεστή Αντώνη Ανισέγκου με θέμα ” H πολυεπίπεδη σχέση μεταξύ συνθέτη και ερμηνευτή”

 7 Μαρτίου, 4μμ στην αίθουσα 7,  Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Θέρμη

Αφετηρία της ομιλίας αποτελεί η προκλητική θέση, πως οι πιθανότητες για έναν συνολικά επιτυχή συνδυασμό σύνθεσης και εκτέλεσης ενός νέου έργου είναι πρακτικά περιορισμένες.
Η διαδρομή από την σύλληψη μιας ιδέας για μία καινούργια σύνθεση μέχρι την τελική της εκτέλεση, χαρακτηρίζεται από πολυάριθμες δυσκολίες και παγίδες, που της υπόσχονται μία φανερή απόκλιση από τον αρχικό προορισμό. Για την επίλυση των επιμέρους προβλημάτων, θα χρειαστεί να ορίσουμε με ακρίβεια τις δυσκολίες και τους περιορισμούς που συναντούμε σε κάθε στάδιο της διαδικασίας. Ιδιαίτερα όμως θα σταθούμε στο σημείο επαφής του δημιουργού με τον εκτελεστή, προϋποθέτοντας μία εμπνευσμένη σύνθεση και καλοπροέρετους ικανούς εκτελεστές. Οι προθέσεις του συνθέτη καθρεφτίζονται στην επιλογή και την αποτελεσματικότητα της σημειογραφίας, ενώ ο βαθμός που δείχνει να προβλέπει και να κατανοεί το “κόστος” που προκαλεί για την περάτωση των δυσκολιών, μαζί με τις ενδεχόμενες προτεινόμενες λύσεις, χαρακτηρίζουν το ψυχολογικό πλαίσιο, που θα καθορίσει και θα χρωματίσει την εξέλιξη της πορείας προς την εκτέλεση. Στην ιδανική της μορφή, είναι μία σχέση αλληλοκατανόησης και συνεπώς αμοιβαίας εμπιστοσύνης. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο φαινόμενο της πολυπλοκότητας της μουσικής γραφής, που είναι σε μεγάλο βαθμό ένα από τα επιφανή χαρακτηριστικά στον χώρο της σύγχρονης μουσικής.

Η εκδήλωση θα καταλλήξει σε ανοιχτό διάλογο με τους ακροατές.

Contemporary Music Lab presents a guest lecture by Antonis Anissegos, composer and performer, on “The multidimensional relationship between composer and performer“.

 7th of March, 16:00 Classroom 7,  Music Department, Thermi Continue reading

Dialogues Secrets – Piano Recital

Το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής του Α.Π.Θ. φιλοξενεί ένα ρεσιτάλ πιάνου της Λενιώς Λιάτσου, την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου, ώρα 21.00 στην Αίθουσα Εκδηλώσεών του «Μελίνα Μερκούρη», Φράγκων 15.

Το πρόγραμμα της συναυλίας αποτελείται από έργα του σύγχρονου ρεπερτορίου αλλά και από πρώτες εκτελέσεις.Συγκεκριμένα θα ακουστούν έργα του συνθέτη Γιώργου Απέργη, Gerard Pesson, Salvatore Sciarrino και του ανερχόμενου Δανού συνθέτη Christian Winther Christensen.

Ο τίτλος του ρεσιτάλ ‘ Dialogues secrètes’ αναφέρεται τόσο στα εμφανή όσο και στα κρυμμένα κοινά στοιχεία μεταξύ των τεσσάρων συνθετών: η μουσική τους γλώσσα χαρακτηρίζεται από έναν κοινό ηχητικό κόσμο εύθραυστων, φευγαλέων γεγονότων που συχνά ωθούν το όργανο σε οριακές δυναμικές ακουστότητας. Η χρήση τεχνολογίας και του προετοιμασμένου πιάνου αποτελούν μόνο τα μέσα για να αφηγηθούν τη σημερινή ζωή με ένα ιδιαίτερα αυθεντικό και προσωπικό ιδίωμα. Άλλοτε η μουσική τους παραπέμπει σε ψιθυριστή ομιλία και άλλοτε σε ηφαίστειο που εκρήγνυται. Η σημαντικότερη ίσως ‘κρυμμένη’ επιρροή του Απέργη στην μουσική των νεότερων συνθετών – Sciarrino, , Pesson και Christensen – αφορά στην μονοχρωματική υφή: στην εμμονική επανάληψη μίας μουσικής ιδέας η οποία εμπλουτίζεται σταδιακά.

Η Λενιώ Λιάτσου, πιανίστα με διεθνή καριέρα, είναι εξειδικευμένη στη σύγχρονη μουσική.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Christian Winther Christensen: Preludes for Piano and Max/MSP -13’
1. Prelude VII, Eb Major
2. Prelude VIII, in Eb Minor
3. Prelude XI, in E minor – A’ εκτέλεση
4. Prelude V, in D major – A’εκτέλεση
5. Prelude I, in C major

Gerard Pesson: La Lumière N’a Pas de Bras Pour nous Porter – 4’

Salvatore Sciarrino: Piano Sonata II 10’

Διάλειμμα

Georges Aperghis: Les Secrets élémentaires -13’
Georges Aperghis: Dans le Mur pour piano et électronique -19’

Πιάνο: Λενιώ Λιάτσου
Ηλεκτρονικά: Δημήτρης Μαρωνίδης
Continue reading

Jana Luksts – Piano Mechanics

[english text follows]

Δευτέρα 5 Φεβρουαρίου 2018, 15:00 – 18:00
Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Αίθουσα 10

Η πιανίστρια Jana Luksts παρουσιάζει μια συζήτηση σχετικά με τις τρέχουσες τεχνικές εκτέλεσης του πιάνου. Με τον εκτεταμένο ρόλο του οργάνου κατά τα τελευταία εκατό χρόνια ως όχημα για το σχεδιασμό και τον πειραματισμό διευρυμένων (βοηθητικών) τεχνικών καθώς και για την ανάπτυξη “παραδοσιακών” τεχνικών, η λειτουργία του πιάνου στο πλαίσιο της σύνθεσης του 21ου αιώνα τίθεται υπό αμφισβήτηση. Πώς μπορούν οι πρόσφατες και οι πειραματικές τεχνικές να αναπτυχθούν και να διευρυνθούν διεξοδικά για να δημιουργήσουν σημαντικές συνθέσεις; Αυτή η παρουσίαση αποτελεί μία ανοιχτή πρόσκληση για συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών σχετικών με αυτό το ζήτημα. Θέματα που πρέπει να καλυφθούν είναι οι σύγχρονες καινοτόμες συνθέσεις για το πιάνο, η (προσεκτική) ενσωμάτωση των στοιχείων πολυμέσων και ο συζητήσιμος ρόλος του οργάνου μέσα στην κλασσική μορφή συναυλιών ως μόνιμο αντικείμενο σε μια αίθουσα συναυλιών. Κατά τη διάρκεια των προσεχών μηνών οι συνθέτες καλούνται να συνθέσουν έργα για πιάνο που σχετίζονται με το περιεχόμενο αυτής της συζήτησης. Τα έργα αυτά θα παιχτούν δημόσια σε μία συναυλία της Jana Luktsts τον Μάιο / Ιούνιο.

Η Jana Luksts είναι μία πιανίστρια έντονα αφοσιωμένη στην εκτέλεση της σύγχρονης κλασικής μουσικής. Μία θερμή υποστηρίκτρια των ενδότερων ιδιωματισμών του πιάνου, η Jana έχει ως κύριο σκοπό την εκτέλεση νέων έργων για το όργανο. Πρόσφατα, παρουσίασε έργα του Michael Finnissy, του James Erber και του Georges Aperghis στο TO.U Collective for New Music στο Τορόντο του Καναδά. Η Jana έχει παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Musikain Aika (Φινλανδία), Internationale Fereinkurse für Neue Musik (Γερμανία) και έχει συμπράξει με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Φρανκφούρτης (hr-Sinfonieorchester) παίζοντας το “Firecycle Beta” του Brian Ferneyhough. Οι επερχόμενες εμφανίσεις της περιλαμβάνουν τη συμμετοχή της ως προσκεκλημένη καλλιτέχνης στην Delian Academy for New Music (Μύκονος, Ιούνιος 2018) και ως καλλιτέχνης στο Symposium Sound στο Newfoundland, CA. Continue reading

Transitional Mirrors | Electronic Music Concert

Transitional Mirrors
Το Εργαστήρι Σύγχρονης Μουσικής παρουσιάζει ένα απόγευμα ζωντανής ηλεκτροακουστικής μουσικής με τους Martijn Comes (Amsterdam) & Γιάννη Κοτσώνη (Αθήνα)

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 2017 19:30, Φουαγιέ Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Θέρμη.
Continue reading

Nicolas Tzortzis – Ways of doing things

[ακολουθεί το κείμενο στα ελληνικά]

Ways of doing things – Lecture by composer Nicolas Tzortzis

“Robert Fripp, guitarist and basic member of the progressive rock band King Crismon, once said that his band was not that much a band than “a way of doing things”, meaning that, even if the musicians have changed over the years, what makes King Crimson what it is, is a specific approach to music making, that has remained unchanged throughout the decades.
In my lecture, I will talk about some of my latest works, who almost all of them combine music with other media (theatre, electronics, video), and about the different approach that every work needs, with all the constraints and the liberties that come with it. These works are very different from each other, with diverse starting points and considerations, that demand each time another approach and that the composer reinvents himself, broadens his aesthetics and tries to find the necessary tools that will better serve the realisation of his idea.”
―N. Tzortzis

Wednesday 6 December 2017, Department of Music, room 10 Continue reading

Pavlos Antoniadis – Interactive systems for the embodied navigation of complex piano notation

“I will explore the relation between complexity and embodiment in contemporary piano music along three axes: intrinsic textual complexity, complexity as interaction with the electronic medium and finally complexity as generative of a sort of physical theatre. Tzortzis’ Incompatible(s) V will be highlighted as the juncture of those three axes. Continue reading

Verwandlung. A Lecture by Gordon Williamson

[Greek text follows]

Contemporary Music Lab presents a lecture by the Canadian composer Gordon Williamson on Verwandlung: inspiration vs. influence in the creative process. Gordon Williamson is a composer and professor at the Hochschule für Musik, Medien und Theater at Hannover, Germany and he is visiting Aristotle University of Thessaloniki under the Learning Mobility Erasmus+ educational program.

November 1st 16.00  Room 10 – A.U.Th – Music Department (Thermi)
Continue reading

fontanaMIXensemble Concert

[ακολουθεί ελληνικό κείμενο]

Demetria Festival 2017 and Contemporary Music Lab present a contemporary music concert by the italian ensemble, based in Bologna, fontanaMIXensemble

https://dimitria.thessaloniki.gr/events/fontanamixensemble/

fontanaMIXensemble expertises in 20th and 21st century music, emphasizing in the most progressive musical tendencies

In the upcoming concert, which is part of the Demetria Festival 2017, fontanaMIXensemble are going to perform works by contemporary Italian composers.

Continue reading

6daExit Improvisation Ensemble Concert

Tα Δημήτρια 2017 σε συνεργασία με το Εργαστήριο Σύγχρονης Μουσικής Α.Π.Θ. διοργανώνουν συναυλία του αυτοσχεδιαστικού συνόλου 6daExit
(https://dimitria.thessaloniki.gr/events/6daεχιt/)

Οι 6daEXIt είναι ένα από τα μακροβιότερα στην Ελλάδα αυτοσχεδιαστικά σύνολα που δημιουργήθηκε στην Θεσσαλονίκη το 2007 και από τότε ειδικεύεται τόσο στον (ελεύθερο) αυτοσχεδιασμό όσο και στις πλέον πειραματικές μουσικές τάσεις της εποχής μας.
(https://6daexit.wordpress.com/)

Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017, 21:00
Αίθουσα δοκιμών Κ.Ο.Θ. “Σόλων Μιχαηλίδης” Λ. Νίκης 73,

Who is writing — “it” or “me”? / Madnesses and Methods by Joachim Heintz

[ακολουθεί ελληνικό κείμενο]

Contemporary Music Lab presents two lectures by Joachim Heintz.

Lecture A
Who is writing — “it” or “me”?
Decisions and Developments in Composition

Composition can be described as an “active passivity”: to listen to the (sounding) material, to discover what is inside it, to develop its potentials. This will be shown on examples of my music, and continued by a discussion about the reasons and consequences of certain decisions in the process of composing.

Tuesday June 6th 15:00  Room 7 – A.U.Th – Music Department (Thermi)

Continue reading

Composing Sound! Lecture by Panayiotis Kokoras


[Greek Text Follows]

CML presents a lecture by Panayiotis Kokoras. Panayiotis will present his recent works and will explain his compositional approach. The audience will have the opportunity to listen to some of the composer’s works.

May 31th 12:00-13.30  Room 7 – A.U.Th – Music Department (Thermi)

Continue reading

Composition Masterclass & Lecture by Christian Benvenuti

CML presents a lecture and a composition masterclass by Christian Benvenuti.

Composition Masterclass May 30th 15:00-18.00  Room 7 – A.U.Th – Music Department.
In his masterclass, composer and multimedia artist Christian Benvenuti will introduce the main techniques and methods he used in his works, along with a reflection on his pluralist approach to style. In the second half, Benvenuti will lead an interactive session where the works submitted by participants, in the form  of scores, live performances or recordings, will be discussed.

(Please find below an application form for your participation in the composition masterclass)

Lecture May 30th 18:00-20.00  Room 9 – A.U.Th – Music Department.
In the so-called Zettabyte Era in which we currently live, there is a need for new aesthetic responses and approaches from composers, performers and listeners. In this context, it is essential to understand how we communicate through music by looking into the dynamics of music information. In this talk, the phenomenon of expectation will be discussed along methods derived from information theory to measure and describe cognitive aspects of the musical mind. These methods will be presented in light of their contribution to music cognition, music psychology, music composition, theory, and analysis. Continue reading

Electronic Music Concerts – Xenakis Festival

[Ακολουθεί Ελληνικό Κείμενο]

We are glad to announce our 2017 Xenakis Festival!

On 1st of April 2017 a series of events will take place at TSSO Concert Hall “Solon Michailides” at Nikis Avenue 73, Paralia Thessaloniki.

Please find below the flow of events

The day starts with a lunchtime concert at 12:00PM. Electronic works by Iannis Xenakis and the Jury of the first international electronic music competition Iannis Xenakis will be diffused.

Iannis XenakisDiamorphoses
Panayiotis KokorasMagic
Ambrose FieldFrozen Voyage
Denis SmalleySomeil de Rameau
German Toro PerezInventario I
Elaine Lillios –  Listening Beyond
Iannis XenakisOrient-Occident

Continue reading

Xenakis Competition Results 2017

On behalf of the jury I am very pleased to announce the results of the first Iannis Xenakis International Electronic Music Competition. The competition raised worldwide interest, attracting 270 submissions, of which 106 were in multi-channel formats. Selecting from as many as 270 pieces proved a challenging but rewarding task, and inevitably many good pieces could not make it into the final five. The selection process was anonymised: our judgements were based solely on our responses to the music. We did not know who the composers are, nor did we have access to titles or programme notes. Please find the selected pieces below.

1st Prize: Nikos Stavropoulos (Greece) for his work Topophilia
2nd Prize: Oliver Carman (United Kingdom) for his work Electric Strings
3rd Prize: Marie-Hélène Breault and Martin Bédard (Canada) for their work Replica

Honorable mentions to

Daniel Blinkhorn (Australia) for his work Cradle Caldera
François Buffet (France) for his work Anabasis

Denis Smalley (Chair)
Jury members: Ambrose Field, Panayiotis Kokoras, Elainie Lillios, Germán Toro-Pérez
Continue reading

Two Lectures on Serbian Contemporary Music by Svetlana Savic

14918862_1131534940248453_8860488817681361173_o

[Greek Text Follows]

Contemporary Music Lab presents two lectures by Svetlana Savic on Contemporary Serbian  music. Prof. Savic is visiting Aristotle University of Thessaloniki under the Learning Mobility Erasmus+ educational program and  will be introduced by the composer Dimitri Papageorgiou

Lecture A – Contemporary Serbian Music
In her first lecture, scheduled for 31.10.2016 18:00, professor Savic is going to present  works by prominent Serbian composers: Entr’acte for orchestra, by Zoran Erić, full time professor at Department for Composition at Faculty of Music, Rector of the University of Arts in Belgrade, Orbits for orchestra, by Aleksandra Vrebalov, currently living in USA, gesualdo dub/raum mit gelöschter figur, for piano and ensemble, by Marko Nikodijevic, living in Germany, and Mirror for mezzo-soprano, violoncello, piano and chamber orchestra, by Srdjan Hofman, professor emeritus at Department for Composition, Faculty of Music in Belgrade. Entr’acte and Orbits are exceptionally interesting in their musical form – employing principles of symmetry and spiral organization of the musical material, and Nikodijevic’s concert for piano and Hofman’s Mirror present intriguing and innovative approach to the role of soloists and ensemble, treatment of musical heritage and poetical text, followed with incredible instrumentation.
Continue reading

Lecture on Xenakis Solo Piano Works

thomopoulos-stephanos-3

[Greek Text Follows]

Tuesday October 25th 16:00 Room 7 – A.U.Th – Music Department (Thermi)

Contemporary Music Lab is presenting an open lecture by the world-wide renowned pianist Stephanos Thomopoulos on the works for solo piano by Iannis Xenakis. The lecture is preceeding a concert , scheduled for Saturday October 29th at AVGO in which Stephanos Thomopoulos is going to present a Triptych, focused around the piano works of Iannis Xenakis

Stéphanos is the first pianist in France to have completed a Doctorate in performance at the Paris Conservatoire. The title of his thesis was Performance Issues regarding the xenakian piano : from concept to instrumental language. His doctoral work has brought him to participate in concerts and conferences about Xenakis in New York, Montreal, Paris, London, Belgrade, Leipzig, Athens, Monaco, as well as to publish an article in the volume Performing Xenakis, next to personalities such as Milan Kundera, Michel Tabachnik and Irvine Arditti (Pendragon Press 2010). https://www.stephanos-thomopoulos.com/
Continue reading

Rehearsing Jani Christou – An open Rehearsal with dissonArt ensemble

13301240_1380891595258662_308021531143879450_o

[greek text follows]

CML A.U.Th. in colaboration with dissonArt ensemble presents an open rehearsal of Jani Christou’s works Anaparastasis III (The Pianist) and The Strychnine Lady.

Friday June 17th 14:30 – 17:30 Foyer – A.U.Th – Music Department (Thermi)

Jani Christou composed his legendary works Anaparastasis III and The Strychnine Lady between 1967 and 1968. In these works, new and innovative forms of expression are explored. The pieces, scored for ensemble and soloists, transform the roles and functionality of musicians and soloists. Using his own pioneering notation, Christou is extending and at the same time blurring the borders between music and theater.

The event will start with a short talk by the conductor Vladimiros Symeonidis and dissonArt member Theodoros Patsalidis introduced by the composer Zesses Seglias.

After the end of the rehearsal there will be an open discussion.

Anaparastasis III along with The Strychnine Lady will be staged at the GNO Alternative Stage of the Stavros Niarchos Foundation Cultural Center in 25 June, under the direction of Alexandros Efklidis. [read more here] Continue reading